2018. április 24. kedd
György, Debóra
Holnap: Márk, Márkó, Márkus napja lesz

Jeles események

25 eve varos dabas1989. március 1-jén Dabas városi rangot kapott. Az eltelt 25 év számos változást hozott a település lakosságának életébe, az egyre erősödő urbanizációs folyamatok a fejlődés útjára terelték az egykori álmos kis járási központot.

Megerősödött intézményhálózatot, élhetőbb környezetet, megváltozott városképet eredményeztek azok a törekvések, amelyek Dabast egy fejlett európai kisváros színvonalára emelték.

Várossá válásunk kezdeteiről – Dabas 1989. március 1-jén kapott városi rangot

„Áldott a Múlt s legyen áldásos a Jövő.”

Huszonöt éves a mi városunk. Irigylésre méltó korához illően szép és lendületes, öröm végignézni rajta. 16716 szív dobbanása, lakóinak szeretete élteti. Szeretjük, mert a miénk, bennünket szolgál, közös erőfeszítéseinket tükrözi. Első negyedszázadát még jól átfogja az emlékezet, és Móricz Zsigmond címként kölcsönvett gondolatával egyezően summázható, hogy valóban áldás volt ezen az időszakon. Korszakos álmok valósultak meg a magyarság vérkeringésének centrumában, ott, ahol nem is olyan régen még négy falut jelöltek a térképek.

Print Friendly, PDF & Email

 motoros gyorsulási versenyekA város 20. századi történetének kiemelkedő eseményei voltak a két világháború között létesült transzkontinentális műút Dabas- Gyón közötti szakaszán 1934-1938 között rendezett motoros gyorsasági versenyek. 2009-es esztendőben a 75. évfordulóhoz érkezett a Soroksár-Kecskemét transzkontinentális műút átadása és a Dabas - Gyón között rendezett első motoros gyorsulási versenyek.
Az 1930-as évektől a magyar autó- és motorsport történetének színes, nemzetközi kitekintésben is jelentős fejezete kötődik Gyón községhez.

Az 5 kilométeres rekordpálya a Budapest-Belgrád nemzetközi főútvonal részeként létesült. A kivételes adottságú, nyílegyenes gyóni betonon kiváló eredmények születtek, sorra dőltek meg a hazai és a nemzetközi gyorsasági rekordok, a külföldi versenyzők Európa-szerte elvitték a gyóni pálya jó hírét. Az első hivatalos versenyre 1934. október 28-án vasárnap került sor. A megnyitóra a Nyugati pályaudvarról két különvonatot indítottak és autókból is több száz rajzott ki a fővárosból, összesen mintegy 5000 néző érkezett Gyónra. Ettől kezdve a kisfalu csendjét a versenyek, a tréningező külföldi versenyzők, a lőerők zaja váltotta fel, melyet még a Göbölyjárásban is jól hallhattak a földjeiken szorgoskodó gyóniak. A magyar és külföldi élversenyzők döntő többsége is visszatérő résztvevője volt a gyóni versenyeknek. A gyóni rekordpálya rövid időn belül az ország büszkeségévé vált és évekig az is maradt.motoros gyorsulási versenyekA neves angol motoros, Eric Fernihough az 1936-os rekordnapon járt itt először, de rendszeres visszajáróként egyéni keretek között küzdött Brough Superior JAP motorjával a világcsúcsokért. Azonban 1938. április 23-a balszerencsét hozott a sok magyarbarátot szerző nyurga angolnak, rekordkísérlete tragédiával végződött. Őt joggal nevezhetjük a gyóni pálya, a nemzetközi autó- és motorsport hősi halottjának.


Hetvenöt évvel az első verseny után, amikor már csak nagyon keveset tudunk a emléktábla  Eric Fernihough és a gyóni beton versenyei emlékéregyóni rekordpálya történetéről, a motorsportok szerelmeseinek, nekünk mai gyóniaknak-dabasiaknak, megmaradt az emlékezés lehetősége és felelőssége. Az akkori eredményekre, településünk múltjának erre a sajátos fejezetére most is büszkék lehetünk.
2009. október 10-én emléktáblát avattak Eric Fernihough és a gyóni beton versenyei emlékére.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Search