INFORMÁCIÓK | ![]() |
Javaslati adatlap: letöltés |
|
Jegyzőkönyv: letöltés |
|
TÉB határozata: letöltés |
|
Pest Megyei Értéktár Bizottság határozata: | |
Pest Megyei Értéktár nyilvántartása: | |
Javaslattevők: Valentyik Ferenc | |
Felvétel ideje: 2019.10.01. | |
Megyei értéktárba továbbítva: |
|
Kategória: Sport | |
Megyei Értéktár döntése: |
Cyclecar világrekordok a Gyóni Betonon
A motorizáció, a technika fejlődésének sajátos fejezetét jelentette a motorkerékpár és az autó köztes kategóriája, a háromkerekű jármű, az ún. cyclecar megjelenése. A cyclecar a mai lexikon megfogalmazás szerint egy olyan kis, könnyű és olcsó autó volt, amelyet 1910-től az 1920-as évek elejéig Európában és az Egyesült Államokban gyártottak. A gyártás azt célozta, hogy kitöltsön egy rést a járműkereskedelemben a motorkerékpár és az autó között. A cyclecarok halála a nagyobb autók megfizethetővé tételével, a tömeggyártás beindulásával jött el. A kategória természetesen megjelent az adott korszak autó- és motorversenyzésének területén is, virágkorát Európában és Magyarországon az 1920-as években élte. Az idő azonban a háromkerekűek ellen dolgozott, így az 1930-as években már egyre ritkábban indultak versenyzők ezekkel a kis és könnyű gépekkel.
A Gyóni Beton történetében, az 1934 és 1935-ös években még megjelent ez a kategória, de mindössze egyetlen versenyzőhöz kötődően. Josef Möritz (1896-1937) müncheni motorkerékpár üzlet, műhely és benzinkút tulajdonos 1934-ben nyitott a cyclecar gyorsasági versenyzés irányába. Az ő igazi nagy napja október 28-án, a gyóni pálya hivatalos avatóversenyén jött el, ahol a cyclecar kategóriában, DKW-Möritz Spezial gépével sorra futotta a világrekordokat. A hazai sajtó összesen tízet jegyzett belőle, de Caracciola és Henne versenyzése miatt még ezzel a rekordesővel is a háttérbe szorult. Október 30-án újabb hat cyclecar világrekordot ért el, de ezen a napon is Caracciola és Henne eredményei domináltak. Az 1935-ös gyóni rekordnapon ismét indult és a világrekordok most sem maradtak el. A Gyóni Betonon elért cyclecar világrekordjait a következő, korabeli sajtóforrások szerinti összeállítás tartalmazza:
- október 28:
Cyclecarok
500 cc:
- Joseph Möritz (DKW-Möritz Spezial)
állóstart
kilométer 108,043 km/h világrekord
750 cc:
- Joseph Möritz (DKW-Möritz Spezial)
állóstart
kilométer 115,641 km/h világrekord
repülőstart
kilométer 159,928 km/h világrekord
mérföld 159,868 km/h világrekord
- október 30:
Cyclecar
350 cc:
- Joseph Möritz (Motosacoche-Möritz Spezial)
állóstart
kilométer 84,289 km/h világrekord
mérföld 89,925 km/h világrekord
repülőstart
kilométer 114,722 km/h világrekord
mérföld 115,021 km/h világrekord
500 cc:
- Joseph Möritz (DKW-Möritz Spezial)
állóstart
kilométer 113,636 km/h világrekord
repülőstart
mérföld 127,781 km/h világrekord
- november 6:
Cyclecarok
350 cc:
- Joseph Möritz (DKW)
repülőstart
kilométer 122,950 km/h világrekord
mérföld 121,408 km/h világrekord
állóstart
kilométer 91,324 km/h világrekord
mérföld 99,512 km/h világrekord
- Az eredmények értékelésének fontos tudnivalója, hogy annak idején a kisebb hengerűrtartalmú motorral elért világrekord, ha meghaladta a nagyobb teljesítményű motorkategória rekordját, akkor ott is automatikusan világrekordnak számított. Azaz egy sikeres világrekord kísérlettel szerencsés körülmények között több világrekordot is ellehetett érni. Möritz esetében ez többször is előfordult.
- Möritz 1934-1935-ben – jószerével ellenfelek híján - már lényegében a saját eredményeit javította.
- Möritz teljesítménye mögött a járműépítésben testesülő konstruktőri képességek is meghúzódtak, mint ahogyan arra a „Möritz-Spezial” jelzés utal. Konkrét magyarországi példát rögzített a Pesti Hírlap 1934. október 31-i száma:
„Érdekes volt Möritz kísérlete, aki a kitűnő magyar versenyzőnek, Kremm Józsefnek a motorkerékpárjából szerelte ki régi 350 kcm motorját és építette be egy nap alatt háromkerekű kiskocsijába és evvel a régi motorral nemcsak jobb időt futott, mint Kremm, hanem sikerült is a 350 kcm csoportban újabb világrekordot is felállítani.”
Összességében Josef Möritz Gyóni Betonon futott cyclecar világrekordjai járműtechnikai, sporttörténeti kuriózumot képeznek. Érdekes színfoltja a pálya történetének, egyediségével hitelesíti, gazdagítja azt. Besorolásával városi értéktárunk sportkategóriája is jelentősen gyarapszik.
Bibliográfia
M.T.I. Sportkiadás: Világrekord kísérleti nap a gyóni rekordpályán. 1934. október 30. 4. kiadás 21 óra 00 perc.
Pesti Hírlap:
- Sorozatos világrekordok az új gyóni autóverseny pályán. 1934. október 30; p. 13.
- Újabb világrekordok a gyóni pályán. 1934. október 31; p. 20.
Magyarság: Tizenkét világrekord a második gyóni rekordnapon. 1934. október 31; p. 20.
Sporthírlap: Tegnapi gyóni aratás: Caracciola és Henne 2-2, Möritz 10 (!) világrekord! 1934. október 31; p. 7.
A Közlekedés: Új világrekordok a gyóni versenypályán. 1934. november; p. 156.
Autó-Traktor: Az 1934. október 30-iki gyóni rekordnap eredményei. 1934. december; p. 46.
Pesti Hírlap: Négy világ-, négy nemzetközi és huszonegy magyar rekord a gyóni versenyeken. 1935. november 7; p. 17.
Autó és Motorújság: Gyóni kilométerversenyek eredményei (A KMAC közleménye). 1935/21-22. szám, p. 4.
Valentyik Ferenc: Dátumok, versenyzők, sebességek. In: V. F.: Egekbe törő tempó, istenkísértő gyorsaság. Dabas Város Önkormányzata, Dabas, 2009. pp. 77-99.

Kattintson a képre a nagyításhoz.
Nagyítás
Kattintson a képre a nagyításhoz.
Nagyítás
Kattintson a képre a nagyításhoz.
Nagyítás