INFORMÁCIÓK | |
Javaslati adatlap: letöltés |
|
Jegyzőkönyv: letöltés |
|
TÉB határozata: letöltés |
|
Pest Megyei Értéktár Bizottság határozata: | |
Pest Megyei Értéktár nyilvántartása: | |
Javaslattevők: Valentyik Ferenc | |
Felvétel ideje: 2019.05.07. | |
Megyei értéktárba továbbítva: |
|
Kategória: Sport | |
Megyei Értéktár döntése: |
Josef Möritz nemzetközi rekordja a Gyóni Betonon - 1935. november 6.
Josef Möritz életútja:
A két világháború közötti német autómotorsport motorkerékpár versenyzőként számon tartott személyisége 1896. november 27-én született Münchenben. Sport tevékenységének kezdetei az 1920-as évekre nyúlnak vissza. Az 1903-ban alakult müncheni Autóklub évente több alkalommal autó- és motorkerékpár-versenyeket szervezett, melyeken Josef Möritz mind gyakrabban nyerte meg az oldalkocsis motorkerékpárok versenyét. Motorkerékpár-üzletet, műhelyt és benzinkutat üzemeltett Münchenben, s ez a szakmai, gazdasági háttér biztosította versenyzésének anyagi alapjait. 1931-ben és 1932-ben az Európai Hegyi-bajnokság oldalkocsis motorkerékpárok 1000 köbcentis géposztályában az élen végzett, azaz két egymás utáni évben az Európa-bajnoki címet birtokolta. 1933-ban pedig Németország hegyi bajnoka volt, mindvégig Victoria – JAP típusú géppel versenyezve. 1934-ben nyitott az autó-, ill. a köztes kategória, a cyclecar versenyzés irányába. (Ez utóbbit a motorizáció, a technika fejlődése végül kiszelektálta, az ezen a téren elért eredmények pl. a területet összefogó nemzetközi szervezet hiányában, gyakorlatilag elfelejtődtek.)
Versenyzőként még sok tervvel és lehetőséggel számolt, amikor váratlanul 1937. július 18-án, Münchenben, epebaj operációban, mindössze a 41 életévében meghalt.
Magyarországi versenyzése:
A hazai lapok 1929-ben még csak németországi versenyzése kapcsán említik a nevét. Magyar futamon először az 1931. évi Hármashatárhegyi versenyen indult, ahol szeptember 20-án megnyerte a 600 köbcentis oldalkocsis motorkerékpárok kategóriáját Lukavecz Ferenc és Bauer József előtt. 1933. október 8-án a Guggerhegyen indult, de a 800 és az 1000 köbcentis kategóriában sem tudott győzni, ugyanakkor versenyen kívül indulva a nap legjobb oldalkocsis eredményét futotta. Kifejezetten világrekord elérése céljával a táti pálya utolsó versenyén is tervezte indulását, de az végül elmaradt. A következő évben a gyóni pálya félhivatalos megnyitóján az oldalkocsisok és a verseny automobilok mezőnyében egyaránt indulva 5 magyar rekordot ért el. A Hármashatárhegyi versenyen is jó eredményeket abszolvált, de az igazi nagy napja október 28-án, a gyóni pálya hivatalos avatóversenyén jött el, ahol a cyclecar kategóriában, DKW-Möritz Spezial gépével sorra futotta a világrekordokat. A hazai sajtó összesen tízet jegyzett belőle, de Caracciola és Henne versenyzése miatt még ezzel a rekordesővel is a háttérbe szorult. Október 30-án újabb hat cyclecar világrekordot ért el, de ezen a napon is Caracciola és Henne eredményei domináltak.
Legközelebb egy évvel később 1935. november 6-án, a Gyóni rekordnapon állt újból a starthoz. A nap forgatagában elért eredményeiről a következőképpen tudósítottak a lapok:
Oldalkocsis motorkerékpárok - Joseph Möritz (M.S.)
állóstart
kilométer 106,936 km/h
Cyclecarok 350 cc: - Joseph Möritz (DKW)
repülőstart
kilométer 122,950 km/h világrekord
mérföld 121,408 km/h világrekord
állóstart
kilométer 91,324 km/h világrekord
mérföld 99,512 km/h világrekord
Verseny automobilok 500 cc: - Joseph Möritz (500 DKW. S)
repülőstart
kilométer 142,152 km/h nemzetközi rekord
mérföld 140,981 km/h nemzetközi rekord
állóstart
kilométer 105,140 km/h nemzetközi rekord
mérföld 110,470 km/h nemzetközi rekord
A fentiekkel összhangban az MTI Sportkiadása a versenyautók 500 köbcentis kategóriájában elért eredményeiről a következő tájékoztatást adta:
„Versenykocsik, 500 kcm-csoport: Möritz, Möritz-Spezial DKW km állóstarttal 105,140 km átlag, repülőstarttal 142,152 km átlag, mérföld állóstarttal 110,470 km átlag, repülőstarttal 140,981 km átlag, mind a négy eredménye nemzetközi rekord.”
A közlemény azonban téves, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség 280. számú rekordlistájának adatai szerint egy nappal korábban, 1935. november 5-én ebben a kategóriában a firenzei autópályán Giovanni Lurani Cernuschi gróf Nibbio típusú gépével négy nemzetközi rekordot ért el, s ezek közül Möritz másnap csupán az állóstartos kilométer eredményét tudta tovább javítani. Azaz mindkét repülőstartos és az állóstartos mérföld eredménye valójában „csak” magyar rekord volt. A tévedés oka nyilvánvalóan az, hogy a korabeli információáramlás jelentősen lassúbb volt, mint napjainkban. Ez érthető magyarázat, ugyanakkor még ennyi évtized multán is joggal kifogásolható, hogy a helyesbítés teljesen elmaradt, vagyis valójában minden tudósítás a félrevezető információkat örökítette.
Összességében Josef Möritz gyóni versenyzése értékes része a rekordpálya történetének, az itt futó legkisebb automobil kategória nemzetközi rekordja fűződik a nevéhez. Cyclecar világrekordjai átfogó vizsgálatot és összegzést igényelnek. Szereplése sporttörténeti és járműtechnika-történeti szempontból egyaránt jelentős, mintahogyan fontos gyarapítója települési értéktárunk sportkategóriájának is.
Bibliográfia:
Halálának híre a magyar lapokban: Autó 1937. augusztus 1. p. 21; Autó Motor 1937. augusztus 11. p. 262; Magyar Autó Touring 1937. szeptember 1. p. 28.
Egyéb publikációk:
MTI Sportkiadás: 1935. november 6. 5. kiadás 24 óra 0 perc.
Nemzeti Sport: Négy világrekord, négy nemzetközi és 21 magyar rekord született. 1935. november 7; p. 7.
A Kerék: Gyón, a rekordok színhelye. 1935. november; pp. 17-18.
Autó és Motorújság: Gyóni kilométerverseny eredmények. 1935/21-22. szám; p. 4.
Seherr-Thoss: Liste des records IV. FIA, 1987; p. 60.
Valentyik Ferenc: Dátumok, versenyzők, sebességek. In: V. F.: Egekbe törő tempó, istenkísértő gyorsaság. Dabas Város Önkormányzata, Dabas, 2009. pp. 77-99.
https://de.wikipedia.org/wiki/Josef_M%C3%B6ritz
Összeállította: Valentyik Ferenc