INFORMÁCIÓK | |
Javaslati adatlap: letöltés |
|
Jegyzőkönyv: letöltés |
|
TÉB határozata: letöltés |
|
Pest Megyei Értéktár Bizottság határozata: | |
Pest Megyei Értéktár nyilvántartása: | |
Javaslattevők: Valentyik Ferenc | |
Felvétel ideje: 2019.04.02. | |
Megyei értéktárba továbbítva: |
|
Kategória: Sport | |
Megyei Értéktár döntése: |
Robert Kohlrausch négy nemzetközi rekordja a Gyóni Betonon - 1935. május 18.
Robert Kohlrausch (1904-1953) az európai autómotorsport számon tartott német autóversenyzője. Pályáját szerelő gyakornokként kezdte és a korszak többi német bajnokához hasonlóan motorkerékpár-versenyzőként tervezte karrierje kezdetét. Édesapja ezt az általa veszélyesnek tartott elképzelést úgy tudta módosítani, hogy a BMW gyár első túra automobiljával, a BMW 3/15 LE típussal ajándékozta meg. Az első versenyén 1930 júniusában vett részt. Kiváló eredményeivel elnyerte a BMW gyár támogatását 1931-ben, új autót kapott kísérleti motorral s ezt a szponzorációt 1933-ig tudhatta magáénak. Még 1933-ban az Austin gyár kisautójára váltott és ezzel a márkával magyarországi versenyeken is részt vett. Október 11-én, majd 18-án, a táti pálya utolsó versenyein kategória-világrekordot szeretett volna elérni a 750 köbcentis Austin gépével, de a körülmények nem kedveztek, így végül három magyar rekorddal kellett beérnie.
Tát, 1933. október 11:
repülőstart
kilométer 148,300 km/h magyar rekord
mérföld 148,326 km/h magyar rekord
Tát, 1933. október 18:
állóstart
kilométer 106,477 km/h magyar rekord
A világrekordhoz fűződő elképzeléseit azonban nem adta fel. Megvásárolta a világhírű angol versenyző, George Eyston (1897-1979) MG Midget Ex-127 típusú gépét, mely mintegy 200 km/h végsebességre volt képes, és abban motorcserét hajtott végre. Az új gyóni pálya kiváló adottságaira érdekes módon éppen a britek hívták fel a figyelmét. Ily előzmények után 1935 májusában egyéni rekordkísérleteket hajtott végre Gyónon. Versenyjárművét és hozzá minden kelléket teherautóval szállíttatott Münchenből Magyarországra. Különleges, saját összeállítású üzemanyagot használt. Kísérleteit hengerfejrepedés hátráltatta, de a törekvései 1935. május 18-án meghozták a hőn áhított eredményt, a 750 köbcentis kategória mind a négy nemzetközi rekordját megjavította.
Gyón, 1935. május 18, (MG Magic Midget Ex-127):
repülőstart
kilométer 210,649 km/h nemzetközi rekord
mérföld 210,066 km/h nemzetközi rekord
állóstart
kilométer 131,482 km/h nemzetközi rekord
mérföld 150,327 km/h nemzetközi rekord
Kohlrausch gyóni rekordjai egészen 1936. október 10-ig maradtak fenn, akkor ő maga javította tovább őket a frankfurti autópályán. Magyarországon egy hónappal korábban az Opel csapat tagjaként részt vett a Bodensee-Balaton távversenyen, hibapont nélkül teljesítve a távot. Egyes források szerint 1937-ben a Mercedes gyár Hitler utasítására megvásárolta tőle az általa kifejlesztett kompresszortípus szabadalmát, mely hatékonyan fokozta a motor teljesítményét.
A II. világháború után az NDK-ban továbbra is autóversenyzőként szolgált. 1953. augusztus 12-én, szívroham következtében hunyt el.
Robert Kohlrausch majdhogynem konstruktőri képességekkel rendelkezett, kísérletező autóversenyző volt. Pályafutása a sporttörténeti vonatkozásokon túl, járműtechnika-történeti szempontból is jelentős. Négy gyóni nemzetközi rekordja jól szolgálta a járműkategória technikai fejlődését, annak fontos állomása volt, jelentős gyarapítója településünk értéktárának is.
Bibliográfia
MTI Sportkiadás:
- 1933. október 11. 3. kiadás 20 óra 30 perc. (repülőstartos magyar rekordok Táton)
- 1933. október 18. 1. kiadás 19 óra 15 perc (állóstartos magyar rekord Táton)
- 1935. május 13. 3. kiadás 19 óra 40 perc (érkezése)
- 1935. május 18. 2. kiadás 18 óra 35 perc (kategória világrekordok Gyónon).
- 1935. május 19. 1. kiadás 18 óra 00 perc (a TTC versenyén a nap legjobb idejét érte el)
Budapesti Hírlap:
- A müncheni Kohlrausch világrekord-kísérlete Gyónon. 1935. május 15; p. 12.
- Kohlrausch négy világrekordot ért el a gyóni betonpályán. 1935. május 19; p. 19.
- Kohlrausch 123,456 km-es sebességet ért el a TTC autóversenyén. 1935. május 21; p. 11.
Friss Ujság: Négy világrekord a gyóni országúton. 1935. május 19; p. 12.
Kis Ujság:
- Csütörtökön világrekord-kísérlet lesz Gyónon. 1935. május 16; p. 8.
- Jól sikerültek a gyóni világrekord-kísérletek futamai. 1935. május 17; p. 8.
Magyarság:
- Kohlrausch, a híres német autóversenyző is indul a TTC vasárnapi gyorsasági versenyén. 1935. május 18; p. 12.
- Újabb világrekordok dőltek meg a gyóni országút betonpályáján. 1935. május 19; p. 21.
- Kohlrausch a TTC versenyén nagyon közel járt állóstartos világrekordjához. 1935. május 21; p. 12.
Nemzeti Sport:
- A német Kohlrausch Budapestre hozza a George Eyston-féle 750-es „Magic Midget” miniatűr versenykocsit. 1935. május 12; p. 8.
- Kétszázon felüli tempót ment Gyónon Bobby Kohlrausch „Varázstörpé”-je. 1935. május 16; p. 6.
- Szombaton hajnalban kerül sor Kohlrausch világrekord-kísérleteire. 1935. május 17; p. 8.
- Négy új világrekordot futott Kohlrausch a gyóni egyenesen (szalagcím a címoldalon). 1935. május 19; p. 1.
- Teljes sikerrel járt Kohlrausch próbálkozása. 1935. május 19; p. 7.
- Kohlrausch megközelítette világrekordját a TTC vasárnapi állórajtos síkversenyén. 1935. május 20; p. 12.
Népszava: Négyszeres világrekord a gyóni betonországúton. 1935. május 19; p. 15.
Pester Lloyd:
- Vier neue Weltrekorde auf der Gyóner Betonbahn. 1935. május 21; pp. 8-9.
Pesti Hírlap:
- Jól sikerültek Kohlrausch kísérleti futamai. 1935. május 16; p. 15.
- Négy új világrekord a gyóni pályán. 1935. május 19; p. 17.
- A TTC vasárnapi gyorsasági versenye. 1935. május 21; p. 16.
Pesti Napló: Kohlrausch a TTC vasárnapi gyorsasági versenyének külföldi vendége. 1935. május 18; p. 16.
Sporthírlap:
- Kohlrausch ma reggel szemlét tart Gyónon. 1935. május 15; p. 7.
- Ma hajnalban próbál szerencsét Kohlrausch a gyóni betonon. 1935. május 18; p. 7.
Tolnai Világlapja: Bobby Kohlrausch, a híres német autóversenyző a gyóni pályán több világrekordot javított. – Kohlrausch szerencsekutyájával (fotó). 1935. május 29; p. 15.
Ujság: Négy új világrekord a gyóni úton. Bobby Kohlrausch német versenyző a kiskocsik kategóriájában sorra döntötte a régi rekordokat. 1935. május 19; p. 23.
Seherr-Thoss: Liste des records IV. FIA, 1987; p. 65.
Valentyik Ferenc: Dátumok, versenyzők, sebességek. In: V. F.: Egekbe törő tempó, istenkísértő gyorsaság. Dabas Város Önkormányzata, Dabas, 2009. pp. 77-99.
Négyesi Pál: Egy kép, és ami mögötte van – Rekorddöntés után. Veterán Autó és Motor 2017. január; p. 21. (A Közlekedési Múzeum fotója alapján.)
https://de.wikipedia.org/wiki/Bobby_Kohlrausch
Összeállította: Valentyik Ferenc