INFORMÁCIÓK | ![]() |
Javaslati adatlap: letöltés |
|
Jegyzőkönyv: letöltés | |
TÉB határozata: | |
Pest Megyei Értéktár Bizottság határozata: | |
Pest Megyei Értéktár nyilvántartása: | |
Javaslattevők: Valentyik Ferenc | |
Felvétel ideje: 2017.12.05. | |
Megyei értéktárba továbbítva: |
|
Kategória: sport | |
Megyei Értéktár döntése: |
Eric Fernihough szóló- és oldalkocsis motorkerékpár világrekordjai a gyóni rekordpályán (1937. április 19.)
Eric Fernihough 1937 áprilisában folytatta az előző év őszén megkezdett küzdelmét a gyóni rekordpályán a világrekord elhódításáért. Az első két rekordkísérleti napon, 14-én és 16-án, műszaki hiba és az erős szél akadályozta. A sikert eredményező nap körülményeit, történetét a Magyar Távirati Iroda a következőképpen összegezte:
„M.T.I. Sportkiadás: 1937. április 19. 21 óra 15 perc.
Eric Fernihough angol motorkerékpáros versenyző hétfőn derült, szélcsendes időben folytatta világrekord javító kísérleteit 1000 ccm.-es Brough Superior gépén a gyóni országúton. Az angol versenyző kísérleteit a délutáni órákban siker koronázta, mivel nem kevesebb, mint 4 új világrekordot állított fel: szóló gépen repülő kilométeren, repülőmérföldön, továbbá oldalkocsis gépén repülő kilométeren és repülőmérföldön. Legnagyobb jelentősége a szóló motorkerékpáros repülő kilométeres világrekordjának van, amely abszolút sebességi világrekord. Fernihough rekordjavító kísérletének jelentőségét emeli az a körülmény is, hogy Henne német versenyző abszolút sebességi világrekordját javította meg. Henne annak idején olyan motorkerékpáron állította fel világrekordját, amelynek teste teljesen tojás alakú volt és áramvonalas tokba volt beépítve. Fernihough gépének csak gépkönyökei voltak áramvonalazva. Henne annak idején, mint a BMW versenyzője kísérletezett, s mögötte a hatalmas német vállalat teljes anyagi és erkölcsi felkészültsége állott, míg Fernihough mint magánember érkezett Gyónra saját motorszállító gépével, s hat kísérlet után sikerült pompás új világrekordjait felállítania. Az angol versenyző energiája és lelkesedése, mely csüggedést nem ismert, minden dicséretet megérdemel.
Fernihough új világrekordjai a következők:
Szóló motorkerékpár:
repülő kilométerre: 13,175 mp. átlagos idő 273,244 km-es óraátlag, abszolút sebességi világrekord! eddigi világrekord: Henne 13,235 mp. 272,006 km-es óraátlag.
repülőmérföld: 21,38 mp. 270, 983 km-es óraátlag, világrekord!
Oldalkocsis motorkerékpár: repülő kilométerre: 16,317 mp. 220,655 km-es óraátlag, világrekord!
repülőmérföld: 26,635 mp., 217,519 km-es óraátlag, világrekord!”
Eric Fernihough versenyzői pályafutása
(Birkenhead, 1905. február 17. – Budapest - Gyón, 1938. április 23.)
Világrekorder angol motorkerékpár versenyző, a német Henne legnagyobb ellenfele, aki rekordkísérletei színhelyéül az 1936-1938-as években magyar pályát, az európai hírű „gyóni egyenes”-t választotta.
A motoros világ felé egy papírkosárba száműzött alkatrész katalógus terelgette Ericet. Gyermekkori álmai a motorversenyzésről az 1930-as évek elején valósultak meg, a versenyekre mindinkább győzni járt. 175 köbcentis Excelsior gépével egymásután négyszer nyerte meg a Francia Nagydíjat (1930: Pau, 1931: Montlhéry, 1932: Reims, 1933: Dieppe), az Észak-írországi North West 200 versenyen három diadalt aratott (1930-1931-1932). A holland TT verseny és a belga Nagydíj (1932) is a győzelmi széria folytatását hozta. Kategóriájában 1931-ben ő volt a gyorsasági Európa-bajnok. A motorozás abszolút világrekordjának meghódításával barátai javaslatára kezdett el foglalkozni az évtized közepén. Ebben a műfajban a német Ernst Jacob Henne eredményei jelentették a kiindulási pontot. Az új kihíváshoz hosszas előkészülődés, új, nagy teljesítményű motor kellett. A gyóni pálya kiváló adottságairól a versenyzőtársaktól hallott. 1000 köbcentis Brough-Superior JAP motorjával első alkalommal az 1936-os rekordnapon vett részt. A magyar motorosok, szervezők között nem volt ismerőse, neve mindössze néhány tájékozottabb szakújságírónak mondott valamit. Motorját, egyéb fölszereléseit két tonnás zárt Ford furgonban szállította, amit főként a hazai versenyzők néztek irigykedve, hiszen közülük a legtöbben megfelelő anyagi és műszaki háttér nélkül, lelkesedésre alapozottan, olykor kölcsöngépekkel versenyeztek. Őt magát az újságokban inkább afféle szemüveges vidéki tanár kinézetű civilként írták le, aki a motorok közelébe érve változott versenyzővé, mert akkor már minden mozdulata, még a tekintete is hozzáértésről árulkodott. Nevének kiejtése nyelvtörő feladat volt a magyaroknak, ezért hívták őt nyurga angolnak, hosszú „Ferni”-nek, stb. A sajtó egy kisebb része – vélhetően a trianoni reflexek okán – leplezetlenül ellendrukker volt, nyíltan Henne mellett álltak ki. A tükörsima, nyílegyenes pálya megnyerte Fernihough tetszését, de a széljárások szerepét az eredményekben azonnal felismerte. Azt is szerencsésnek tartotta volna, ha hosszabb az egyenes szakasz, mert akkor jobban ki lehetett volna futtatni a motort. A maga útját járó, gondosan kidolgozott stratégia alapján versenyző motoros volt, ezért a rekordnap tumultusát nem tartotta megfelelőnek az abszolút világrekord eléréséhez. A tapasztalatok birtokában a jövőbeni egyéni rekordkísérletek mellett döntött. Jó kapcsolatokat alakított ki a Királyi Magyar Automobil Club illetékeseivel és előzetes egyeztetéssel, térítés ellenében kötötte le a pályát olyan időpontokban, amikor a meteorológia is bíztató előrejelzéssel szolgált. Még 1936 őszén két alkalommal visszatért és november 7-én repülőstarttal 269,662 km/h sebességet ért el, azaz már csak egy paraszthajszálnyi híja volt az abszolút világrekordnak. Erőfeszítéseit, kitartását, sportszeretetét látva a magyar sportsajtó mellé állt, elnyerte szimpátiájukat. Az alakuló kapcsolat tovább javult azzal, hogy a kísérletek közben készült sajtófelvételeket kért az Autó-Motor című szaklaptól, a légellenállás elemzésével, légterelő áramvonalidomok készítésével kapcsolatos háttérszámításaihoz. A várva várt eredmény 1937. április 19-én született meg, 273,244 km/h sebességgel megdöntötte Henne abszolút világrekordját, sőt az oldalkocsis világrekordot is átvette (220,588 km/h). A teljes hazai sajtó ünnepelte a magyar pályán született nagyszerű eredményt. Eric Fernihough örömét mindössze az árnyékolta be, hogy azonnal valószínűsítette Henne válaszlépését. A rekordot félig áramvonalasított géppel érte el, a teljes áramvonalasításban még mintegy 30 km/h plusz lehetőséget látott. Az újságok Fernihough kitartásának okait is kutatták. Gyors utána számolással bebizonyították, hogy anyagilag biztosan nem „bolt” a világrekorddöntés. A támogató gyáraktól ugyanis mindössze 200 font (kb. 5000 pengő) volt a díjazás az abszolút világrekordért s ennek töredéke 2-2 font (50-50 pengő) járt az állóstartos és oldalkocsis világrekordokért. A szembe állított költségek (London-Budapest közötti utazások, két szerelő biztosítása, szállás-étkezés, mentődíj, pályalezárási illeték, stb.) könnyen bizonyíthatóan jelentősen meghaladták ezeket az összegeket, a permanens életveszélyről, kockázatvállalásról nem is szólva. Azaz Fernihough sportszeretete, hazafiassága volt a rekordok igazi záloga.
Eric Fernihough jól számított, a német Henne 1937 novemberében valóban visszavette az abszolút világrekordot (279,502 km/h). A rekorddöntés azonban - a szinte tojás alakúra áramvonalasított 500-as BMW-vel - majdnem tragédiába torkollott. Henne ezért úgy döntött, hogy nem kísérti tovább a szerencséjét, felhagy a világrekordok döntésével. Ez plusz motivációt adott, így Fernihough 1938 áprilisában újból Gyónra érkezett. Április azonban az ún. böjti szelek hónapja ezen a vidéken, így húsvét előtt feladni kényszerült a kísérleteket. Április 23-án kora reggel minden rendben lévőnek látszott, hideg, de szélcsendes idő volt. A pályát már kora hajnalban lezárták, a telefonvezeték elkészült, az időmérők elfoglalták helyüket. Fernihough először autóval járta be a pályát, a szélárnyékos helyeket tanulmányozta. A teljesen áramvonalasított Brough-Superiort bemelegítette és gyertyacsere következett. Az első körben mintegy 250 km/h sebességet ért el, majd következett a komoly kísérlet. Már meghaladta a 270 km/h sebességet, amikor az út melletti vendéglő szélárnyékából kiérve váratlanul az első kerék „woblizni” kezdett. Nem lassított, igyekezett a motort egyenesbe tartani. Minden igyekezete ellenére nem sikerült, a kerék keresztbe fordult, a Brough-Superior az árokpartnak vágódott, majd felemelkedett s 60 méternyi repülés után nagy zajjal az út menti szőlőben, ronccsá váltan landolt. Fernihough a levegőben lesodródott a gépről. Néhány pillanatnyi döbbenet után eszméletlenül, vérző állapotban találtak rá az odarohanó mentősök és szervezők. Azonnal a budapesti Üllői úti Verebély-klinikára szállították, de az orvosok már nem tudták megmenteni az életét. A tragédia néhány részletére nem egyformán emlékeznek a szemtanúk. Volt, aki szerint már száz méterekkel korábban rendellenes hang hallatszott, valószínűleg a hibás áramvonalidom rögzítés miatt. A többség ezt nem hallotta, de más felől közelítve is, általában szélörvényekkel-turbulenciákkal magyarázva, jellemzően a gép „tokozását” látták a tragédia forrásának. Általános volt az a vélemény, hogy áramvonalasítás nélkül nem következett volna be a baleset. A magyar autó- és motorsport, a szaksajtó egy emberként gyászolt, méltatva Eric Fernihough elvitathatatlan érdemeit a sportág fejlődésében. A Nagy Rekorder koporsóját autóval szállították Angliába. Az utolsó úton Budapest határáig hosszú sorban a tisztelgő hazai autósok és motorosok konvoja kísérte, ahol dr. Landauer Eduárd, a KMAC vezértitkára búcsúztatta a motorsport hősi halottját. A szinte teljesen elfeledett Fernihough neve az utóbbi években újra ismerősen cseng Magyarországon. A gyóni rekordpálya avatásának 75. évfordulójáról rangos rendezvényekkel megemlékező Dabas Város Önkormányzata magánadományozók bevonásával emléktáblát avatott a gyóni rekordpálya hősi halottja tiszteletére. A Fóti Motorbarátok Körével, mint társszervezővel közösen megtartott áprilisi emlékkör és koszorúzás azóta számon tartott eseménye, közösségi élménye a hazai veteránmotorozás híveinek.
Eric Fernihough-ban egy igazi sportembert ismert meg a magyar sportszerető közönség, aki állhatatosságával, kitartásával, hazaszeretetével kiérdemelte a nézők szimpátiáját. Szóló- és oldalkocsis világrekordjai egyben a Gyóni Beton pályacsúcsai is az adott kategóriákban, és jelentős hozadékai települési értéktárunknak is.
- F.
Bibliográfia
M.T.I. Sportkiadás: 1937. április 19. 21 óra 15 perc.
- T.: Végre sikerült!... Nemzeti Sport 1937. április 20; p. 1, 6.
Népszava= Négy új világrekord a gyóni betonon. 1937. április 20; p. 2.
Pesti Hírlap= Fernihough újabb világrekordokat állított fel. 1937. április 20; p. 14.
Ujság= Fernihough Gyónon új motorkerékpár sebességi világrekordot ért el. 1937. április 20; p. 13.
Budapesti Hírlap: Fernihough négy új világrekordot futott Gyónon. 1937. április 21; p. 8.
Esti Kurir= Fernihough új világrekordot állított fel Gyónon. 1937. április 21; p. 11.
Sporthírlap: Fernihough boldog… 1937. április 21; p. 8.
Keleti Ujság= Világrekord! 1937. április 23; p. 12.
Autó= Fernihough világrekordot javított a gyóni pályán. 1937. május; p. 16.
Eric Fernihough: 170 mph – ON TWO WHEELS. – 170 mérföld/órás sebesség (273 km/h) – KÉT KERÉKEN. Fordító: Dr. Kiss Miklós. In: Valentyik Ferenc: Egekbe törő tempó, istenkísértő gyorsaság. Dabas Város Önkormányzata, 2009. p. 49-57.
Valentyik Ferenc: Hetvenöt éves az utolsó gyóni világrekord. Dabasi Újság 2012. április; p. 18-19.
A javaslathoz mellékelt fotók forrása részben Terry Wright ausztrál kutató magángyűjteménye.
Kattintson a képre a nagyításhoz.
NagyításKattintson a képre a nagyításhoz.
NagyításKattintson a képre a nagyításhoz.
Nagyítás
Kattintson a képre a nagyításhoz.
Nagyítás