TÁMOP-3.1.4-09/1-2009-0014
Kompetencia alapú oktatás bevezetés Dabas város nevelési és oktatási intézményeiben
Pályázat címe: Kompetencia alapú oktatás bevezetés Dabas Város nevelési- és oktatási intézményeiben
Kedvezményezett: Dabas Város Önkormányzata (2370 Dabas, Szent István tér 1/b.)
Azonosítószáma: TÁMOP-3.1.4-09/1-2009-0014
Elnyert támogatási összeg: 29.710. 200 Ft
A pályázati kiírásról információk: www.okmt.hu és a www.nfu.hu honlapokon.
A pályázat célja: A kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
Feladatellátási helyek, ahol a projekt megvalósul:
1. Kossuth Lajos Általános Iskola (2370 Dabas, Iskola u. 1.) : www.klai.hu
- Akkreditált pedagógus továbbképzésen való részvétel
- Az alábbi kulcskompetencia területek fejlesztése, modulárisan szervezett oktatási program bevezetése
o Szövegértés - szövegalkotás
o Matematikai –logikai kompetencia
o Szociális, életviteli és környezeti
o Életpálya-építési
o Infokommunikációs technológiák
o Idegen nyelvi kompetenciák
- Tantárgytömbösített oktatás bevezetése
- Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
- Pedagógiai programban megjelenített és megvalósított témahét
- Pedagógiai programban megjelenített és megvalósított projekthét
- IKT alapú oktatás bevezetése
- Pedagógusok önálló innovációs tevékenysége (pedagógiai program, IMIP stb. átdolgozása)
- Jó gyakorlat átvétele, átadása
- Taneszköz beszerzés
Letölthető anyag: A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének a fejlesztése. (PPT.)
2. 2. sz. Napköziotthonos Óvoda (2370 Dabas, Táncsics M. u.2.)
- Akkreditált pedagógus továbbképzésen való részvétel
- Kompetencialapú óvodai programcsomag bevezetése
- Pedagógiai programban megjelenített és megvalósított témahét
- Pedagógiai programban megjelenített és megvalósított projekthét
- IKT eszközök alkalmazásának bevezetése
- Pedagógusok önálló innovációs tevékenysége (pedagógiai program, IMIP stb. átdolgozása)
- Jó gyakorlat átvétele, átadása
- Eszközbeszerzés
A projekt az Európai Unió támogatásával az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
A Kossuth Lajos Általános Iskola (2370 Dabas, Iskola u. 1.) projekt programjairól :
Az Adventi projekt megvalósításának tapasztalatai:
- A projekt eredményes volt, hiszen az iskola minden tanulója és minden tanára teljes személyiségével, tevékenyen részt vett a szervezési és a megvalósítási feladatokban.
- A négy hét során a diákok megismerkedhettek a téli ünnepkör jeles napjaival, az ünnep eredetével, és a hozzá kapcsolódó szimbólumrendszerrel. A kollégák olyan foglalkozásokat vezettek, amelyek nagymértékben fejlesztette a gyerekek manuális és szociális kompetenciáit.
- A diákok érdeklődéssel fogadták a téli ünnepkör megismerésének lehetőségét, és szívesen vállalkoztak az egyes foglalkozásokat megelőző, előkészítő gyűjtőmunkára.
- Hagyományápolás jó példája volt a „Lucázás”, az adventi naptár és koszorú készítése, a mézeskalács sütése, a gyertyaöntés.
- A foglalkozásokon készített tárgyakat a kézügyesség fejlesztése mellett azért is készítették a gyerekek, mert azokkal szerettek volna örömet okozni a karácsonyi vásáron
- A felsősök lelkesen készültek a riportra ( Nagyszüleink Karácsonya) az alsósok a karácsonyi műsorra.
- A gyerekek lelkesedése a kollégákra is jó hatással volt. Egy nagyszerű színdarabbal jutalmazták meg a tanulókat a karácsonyi ünnepélyen.
- A projekt szervezése és megvalósításának ideje alatt mindvégig fontosnak tartottuk, hogy a diákok az ötlet kitalálásától a lezárult értékeléséig valamennyi szakaszban szerepet kapjanak.
A KOSSUTH – TÉMAHÉT összefoglalója
Intézményünkben, a Kossuth Lajos Általános Iskolában 2010. március 9-15-ig Kossuth-témahetet szerveztünk tanulóink számára.
Iskolánk névadójához kapcsolódva a „48-as hősök nyomában” címet adtuk a programnak. Ezekben a napokban az 1848/49-es szabadságharcra emlékeztünk. Célul tűztük ki a szabadságharc eseményeinek felidézésével az önfeláldozó hazaszeretet, a nemzeti összetartozás érzésének erősítését, valamint a kiemelkedő történelmi személyiségek példáján keresztül a hazafiasságra nevelést.
Témahetünket egyben a történelmi emlékek, hagyományok feltárására, ápolására, és az ezekért végzett egyéni és közösségi tevékenységekre indító késztetésnek szántuk. Programunk túlmutatott a tananyaghoz kötődő ismereteken. Jelmondatunk: „Sokszínű cselekvés, sokszínű ember!”
A feladatok összeállításakor az emberi sokszínűségre építve, a diákok szellemi kiválóságaira, kreativitásukra és művészi alkotóképességükre voltunk kíváncsiak. Előzetesen lakóhelyünk szabadságharcos emlékeinek felkutatását kapták a tanulók, majd valamelyikről rajzolniuk kellett az általuk választott technikával. Az így elkészített munkákat is értékeltük. A közös munkában az alábbi területeken kellett bizonyítani kisdiákjainknak:
verstanulás, szavalóverseny, daltanulás, gyűjtőmunka iskolánk névadójáról, plakát, tabló, zászló és kokárda készítése, Kossuth-koszorú formázása só-lisztből. A feladatok az életkori sajátosságokhoz illesztve játékosan kerültek színre. Végül iskolai és városi ünnepségen emlékeztünk meg a nemzet hőseiről.
Minden osztályunk eredményesen vett részt a programban. Megismerték a projekt fogalmát és alkalmazásának lépéseit, valamint a kooperatív tanulási technikákat.
Úgy gondoljuk, ezekben a napokban nem történelmet tanítottunk, de sajátos módon történelmi szemléletet közvetítettünk, s változatos formákon át a múlt megismerésére, reális értékelésére neveltünk. Iskolánk névadójához és a történelmi esemény jelentőségéhez méltóan ünnepeltünk a tanítványainkkal.
Dormány Józsefné
igazgatóhelyettes
Tömbösített, integrált, moduláris bemutató óra: (beágyazott flash dokumentum)