2021. december 1. szerda
Elza
Holnap: Melinda, Vivien napja lesz

Archív híreink 2010

Több mint kilencszázharminc millió forint európai uniós támogatást nyert el a dabasi Önkormányzat a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól – jelentette be Steiner Pál, a KMRFT elnöke.

A városközpont rehabilitációjára összesen 1231 millió Ft-ot költenek, amelynek majd' hetvenhat százaléka az uniós támogatás. A támogatott építkezések közé tartozik a Szent István tér és környezete városképi megújítása, a Bíróság, a Földhivatal, a gimnázium és a Kossuth Lajos Általános Iskola homlokzatának felújítása és ez utóbbi tetőterének beépítése is. Felújítják az Úri Kaszinó tetőszerkezetét, a Bartók Béla úti járdát és jelentős összeget költenek a Piaccsarnok építésére is.

Print Friendly, PDF & Email

Ünnepi beszédek, díjátadások és koszorúzás a Kossuth Háznál. Ünnepi menet a református templom érintésével a Szent István térre. Koszorúzás a Kossuth szobornál. Díjátadások és ünnepi műsor a Dabasi-Diego Sportcsarnokban.

A rendezvényen két rangos önkormányzati díj került átadásra, a Dabas Város Díszpolgára kitüntető cím és a Dabas Város Környezetvédelméért "Télessy István" -díj. Fáklyás felvonulás. Pásztor Gergely ünnepi beszéde a Kossuth-sírnál. Táncház a Városháza nagytermében.
Képanyagok megtekinthetőek ide kattintva.

Print Friendly, PDF & Email

 motoros gyorsulási versenyekA város 20. századi történetének kiemelkedő eseményei voltak a két világháború között létesült transzkontinentális műút Dabas- Gyón közötti szakaszán 1934-1938 között rendezett motoros gyorsasági versenyek. 2009-es esztendőben a 75. évfordulóhoz érkezett a Soroksár-Kecskemét transzkontinentális műút átadása és a Dabas - Gyón között rendezett első motoros gyorsulási versenyek.
Az 1930-as évektől a magyar autó- és motorsport történetének színes, nemzetközi kitekintésben is jelentős fejezete kötődik Gyón községhez.

Az 5 kilométeres rekordpálya a Budapest-Belgrád nemzetközi főútvonal részeként létesült. A kivételes adottságú, nyílegyenes gyóni betonon kiváló eredmények születtek, sorra dőltek meg a hazai és a nemzetközi gyorsasági rekordok, a külföldi versenyzők Európa-szerte elvitték a gyóni pálya jó hírét. Az első hivatalos versenyre 1934. október 28-án vasárnap került sor. A megnyitóra a Nyugati pályaudvarról két különvonatot indítottak és autókból is több száz rajzott ki a fővárosból, összesen mintegy 5000 néző érkezett Gyónra. Ettől kezdve a kisfalu csendjét a versenyek, a tréningező külföldi versenyzők, a lőerők zaja váltotta fel, melyet még a Göbölyjárásban is jól hallhattak a földjeiken szorgoskodó gyóniak. A magyar és külföldi élversenyzők döntő többsége is visszatérő résztvevője volt a gyóni versenyeknek. A gyóni rekordpálya rövid időn belül az ország büszkeségévé vált és évekig az is maradt.motoros gyorsulási versenyekA neves angol motoros, Eric Fernihough az 1936-os rekordnapon járt itt először, de rendszeres visszajáróként egyéni keretek között küzdött Brough Superior JAP motorjával a világcsúcsokért. Azonban 1938. április 23-a balszerencsét hozott a sok magyarbarátot szerző nyurga angolnak, rekordkísérlete tragédiával végződött. Őt joggal nevezhetjük a gyóni pálya, a nemzetközi autó- és motorsport hősi halottjának.


Hetvenöt évvel az első verseny után, amikor már csak nagyon keveset tudunk a emléktábla  Eric Fernihough és a gyóni beton versenyei emlékéregyóni rekordpálya történetéről, a motorsportok szerelmeseinek, nekünk mai gyóniaknak-dabasiaknak, megmaradt az emlékezés lehetősége és felelőssége. Az akkori eredményekre, településünk múltjának erre a sajátos fejezetére most is büszkék lehetünk.
2009. október 10-én emléktáblát avattak Eric Fernihough és a gyóni beton versenyei emlékére.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

3. oldal / 3

Search

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ, hogy a legjobb böngészési élményt biztosíthassuk Önnek honlapunkon. Az oldal további használatával jóváhagyja a sütik használatát.