2018. július 18. szerda
Frigyes, Kamill
Holnap: Emília, Esztella napja lesz

Fontos tudnivalók

Mi a teendő a nyári - rendkívüli - melegben?

Testünk normális körülmények között az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ilyenkor gyorsan emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat.

Ez igen komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelű is lehet. A hőguta tünetei a vörös, forró és száraz bőr, a szapora pulzus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudatvesztés.

 Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket. Addig is, míg megérkezik a segítség, fontos a beteg lehűtése. Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, vagy mossuk le hideg vízzel, esetleg hideg vizes kádba ültessük.

TANÁCSOK NAGY MELEG ESETÉRE

  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot, azaz a szokásosnál egy literrel többet a forró napokon!
  • A 65 évnél idősebbek, különösen a szívbetegségekben és magas vérnyomás betegségben szenvedők a melegben fokozódó panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz!
  • Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk.
  • Ne sétáltassunk a hőségben kisbabát!
  • Sose hagyjunk gyermekeket zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
  • A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!
  • Ne hagyjunk gyermeket, házi kedvencet tűző napon álló autóban, mert pár perc alatt is 50-60 fokra melegedhet fel az autó, és a benne ülők hő sokkot kaphatnak.
  • Ne hagyjunk az autóban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő spray-t és gázöngyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak.
  • A nagy melegben vélhetően sokan keresik majd fel a vízpartokat, felhevült testtel ne ugorjunk be a hideg vízbe, ne ússzunk teli hassal vagy ittasan.
  • A kirándulók mindig gondoskodjanak elegendő folyadékról, és ne térjenek le a turistaútról.
  • Ha magas az UV-index, a bőrgyógyászok szerint 11 és 15 óra között ne tartózkodjuk napon, mert megnő a leégés miatt a bőrrák kialakulásának veszélye.
  • Kánikulai napokon a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat - ha teheti - töltse otthon, viszonylag hűvösben, besötétített szobában!
  • Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
  • Alkalmazzunk mentolos törlőkendőt arcunk, karjaink felfrissítésére.
  • Korlátozza a szabadlevegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig)!
  • Ha tehetjük, halasszuk el a szabadban való játszást, munkavégzést. Ha muszáj kánikulában szabad térben dolgoznia, tartson gyakrabban pihenőt, amit legjobb árnyékban tölteni.
  • Ha túl sokáig tartózkodott szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezet lehűl, és ismét visszatérhet a kánikulába.



ÉTKEZÉSI TANÁCSOK

  • Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott sóveszteség is jelentkezik.
  • Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz - ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől! Igaz ez a nyáron oly közkedvelt sörre is, amely dehidratálja a szervezetet.
  • Étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag (kerüljük a „magyarosan” fűszeres nehéz húsételeket!).
  • A forró napokon még most is kedvenc a behűtött görögdinnye, amely jól oltja a szomjat is, hisz 85-90 százalékban vízből áll.
  • Együnk kisebb ételadagokat, együnk gyakrabban. Fogyasszunk főétkezésként is salátaféléket.

ÖLTÖZKÖDÉSI TANÁCSOK

  • Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon!
  • A nagy melegben - átmenetileg - felejtsük el a szűk topokat, nadrágokat, szoknyákat. Hordjunk inkább laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bő szárú nadrágokat, szellős blúzokat.
  • Idősek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!
  • Mezítláb cipőben járni kényelmes, de a lábunk gyorsan megizzadhat. Helyezzünk a cipőbe frottírból készült talpbetétet.
  • Aki hajlamos a verejtékezésre, az viseljen nagy keretű napszemüveget, amelynek kerete nem tapad szorosan az arcához.

UTAZÁSI, KÖZLEKEDÉSI TANÁCSOK

  • A fúvott gumiabronccsal rendelkező járművek (gépjárművek, kerékpár) esetében a járművezetők a nyári időszakban, a nagy meleg miatt gyakrabban ellenőrizzék járműveik kerekének a légnyomását.
  • Ha hosszabb útra indulunk a gépkocsiban utazók részére vigyünk - ha lehet hűtő táskában - megfelelő mennyiségű folyadékot.
  • A nagy kánikula a járművezetők szervezetét is nagyon megterheli, a reflexek tompulnak, a vezetők még inkább türelmetlenebbek, indulatosak, Nyári időszakban meglévő jó útviszonyok ellenére is mindenhol tartsa be az adott útra megengedett legnagyobb haladási sebességet. Ha hosszabb utat kell megtenni, érdemes két-három óránként, vagy szükség szerint pihenőt tervezni és tartani.


TANÁCSOK STRANDOLÁSHOZ

  • Ne fürödjön közvetlenül étkezés után, teli gyomorral!
  • Szeszesital, vagy egyéb bódító hatású szer által befolyásolt állapotban tartózkodjon a fürdőzéstől!
  • Napozás után testét zuhanyozással, vagy más módon hűtse le, felhevült testtel soha nem menjen a vízbe!
  • Szív és érrendszeri-, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők egyedül soha ne fürödjenek!
  • Aki nem tud úszni, mély vízben ne használjon felfújható fürdőeszközt (gumicsónak, gumimatrac), azon lehetőleg ne aludjon el!
  • A napvédő készítményt annak előírásai szerint használja. Fokozottan védje szemét megfelelő UV szűrőfelületű napszemüveg használatával. A szemünk védelme a strandoláson kívül is fontos, ezért erős, hunyorogtató napsütésben (akár télen is) indokolt a napszemüveg viselete.

 Forrás: Monor Katasztrófavédelmi Kirendeltség

 A Budapest Főváros Kormányhivatala Dabas, Gyáli Kistérségi Népegészségügyi Intézetének fontos tanácsai hőség idejére.

https://youtu.be/EXYGuZ3GBWE

Print Friendly, PDF & Email

Search

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ, hogy a legjobb böngészési élményt biztosíthassuk Önnek honlapunkon. Az oldal további használatával jóváhagyja a sütik használatát.
BŐVEBBEN ELFOGADOM